Kapitel 49

49.

När jag kom hem dagen efter så möttes jag av mamma i hallen. Jag visste att det var jag som skulle vara tvungen att berätta nyheten om pappa för han skulle aldrig ha mod att berätta det själv. Jag hade ångest och jag skämdes för att han hade lurat mig.
- Hej gumman, va tidigt du är hemma, sa mamma
- hej aa men kunde inte sova imorse
- vadårå?
- berättar snart, ska bara byta om. Väck Lukas också måste berätta till honom också
- är det om pappa eller?
- väck honom bara
Jag tog av mig jackan och började knyta upp skorna, de gjorde mig galen. Hade höga converse och det tog alltid lika lång tid att ta av sig de och den här gången hade jag inte tålamod.
- Hor skor! Skrek jag och mamma kollade bara på mig
När jag hade fått av mig de gick jag in till mitt rum och bytte om, tog på mig mjukis och en stor t-shirt. Håret satte jag upp i en slarvig bulle på huvudet. När jag kom till köket igen satt mamma där med en kopp kaffe och Lukas satt bara i shorts.
- Vad äre som är så viktigt att du väcker mig kl 11? Frågade han
- Käften Lukas hoppa in, svarade jag bara och satte mig bredvid honom
- Såå..? sa han
- Farsan ska flytta till Spanien idag, sa jag bara
- Den jäveln lyckas alltid, svarade Lukas
- Mm
- Men vaddå, hur länge har han vetat det? Frågade mamma
- Förmodligen länge men han sa de till mig imorse
- Så han sa inget igår? Frågade Lukas
- nä
- haha asså han är psykisk sjuk, hjärndöd människa
- mm
- hur länge ska han bo där då? Sa mamma
- ingenaning han messade bara och sa att han skulle flytta, svarade jag
- men vi då? Hade han inte tänkt att säga nånting till oss? Svarade mamma
- han hade väl räknat med att jag skulle göra det, sa jag
- han är otrolig, du är mer mognare än honom. Fy fan för honom, sa mamma och jag märkte att hon var riktigt besviken på pappa och det krävdes mycket för att hon var van vid hans beteende.
- aa men det värsta va att han inte sa någonting när vi käkade, sa jag
- sa han ingenting om de? Sa Lukas och skrattade
- nä
- haha asså han borde fan få pris för den ormigaste och falskaste pappan
- människan, tillog mamma
- hatar att säga det Jen, men vad sa vi? Sa Lukas
- säg inte de då om du hatar det
- bråka inte nu barn! Avbröt mamma
- jaja nu vet ni i alla fall, sa jag.
Jag gick till kylskåpet och tog fram en Coca Cola och tog med mig den till rummet, satte på datan och loggade in på msn. Det var inte så många inne men jag loggade in i alla fall. Ingen skrev så jag gick tillbaka ut till köket och hämtade dippchips, åt det som frukost för hade inte käkat något hos Alex heller. När jag kom tillbaks så hade Preston skrivit
- Är du där J
- aa nu
- vad gör du?
- kom nyss hem typ själv då?
- okej nej vaknade nyss. Vad ska ni göra idag?
- ingen aning faktiskt, duda?
- nä jag och Peter tänkte gå ut för det är onsdag, lillördag idag ju
- aa juste. Vet inte asså har inte gått till skolan på hela veckan och kommer inte orka gå imorn heller då
- jo men de blir roligt, Studio har nån specialgrej och om du ändå har varit hemma så skadar inte en dag till
- haha aa det är sant, kan kolla med Alex. Ringer dig senare
- gör det <3
Jag blev riktigt taggat på att gå ut för det var länge sen jag hade gjort det. Så jag ringde Alex på direkten och han var på, ringde Lina och Emma som också var på. Perfekt tänkte jag. Kollade på klockan och den var bara 12 så bestämde mig för att gå och lägga mig en stund så att jag skulle vara piss. Så jag drog ner rullgardinen och släckte lampan, la mig i sängen och somnade på direkten.

 

Vaknade av att mamma knackade på dörren
- aa?
- maten är klar om fem minuter
- okej
Jag tittade på mobilen och hade två missade samtal, ett av Lina och ett av Alex, hade sovit så tungt att jag inte vaknade. Kollade på klockan och såg att den var sex, SEX? Jag flög upp ur sängen och ringde Alex



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0